Regulamin
R E G U L A M I N
Specjalistycznej prywatnej przychodni dermatologicznej „Derma-Clinic dr Orlitz”
z siedzibą przy ul. Orkana 82C w Częstochowie
§ 1. Postanowienia ogólne
Niniejszy Regulamin obowiązuje na terenie Specjalistycznej prywatnej przychodni dermatologicznej „Derma-Clinic dr Orlitz” z siedzibą przy ul. Orkana 82C w Częstochowie (zwana dalej również „Kliniką”). Do poszanowania postanowień Regulaminu obowiązane są zarówno osoby świadczące usługi medyczne związane z przedmiotem działalności Kliniki, personel pomocniczy, administracyjny, jak i wszyscy pacjenci/klienci Kliniki.
Każda osoba przebywająca na terenie Kliniki obowiązana jest zapoznać się z treścią Regulaminu. Za udostępnienie treści Regulaminu odpowiedzialny jest personel administracyjny Kliniki. Udostępnienie treści Regulaminu może nastąpić poprzez umieszczenie go w widocznym oraz dostępnym dla pacjentów miejscu na terenie Kliniki.
Warunkiem udzielenia pacjentowi świadczeń medycznych związanych z przedmiotem działalności Kliniki, jest zapoznanie się przez pacjenta z treścią Regulaminu. Pacjent potwierdza zapoznanie się z treścią Regulaminu podpisując zgodę na przeprowadzenie zabiegu medycznego.
Każda osoba przebywająca na terenie Kliniki obowiązana jest zachowywać się w sposób przyzwoity i zgodny ze zwyczajowymi konwencjami społecznymi, a także obowiązana jest do poszanowania prywatności i praw innych osób przebywających na terenie Kliniki, mając na uwadze prawo każdego pacjenta do intymności i godności, w szczególności w zakresie nierozpowszechniania informacji o stanie zdrowia pacjenta, o uzyskiwanym leczeniu, o chorobie i problemach, jakie mogą być z nią związane.
Pacjenci obowiązani są stosować się do pouczeń, zaleceń i wskazówek osób świadczących usługi medyczne na terenie Kliniki, personelu pomocniczego i administracyjnego. Pacjenci mogą przebywać na terenie ogólnodostępnych pomieszczeń Kliniki. Pacjenci mają możliwość wstępu do pomieszczeń konsultacyjnych i zabiegowych dopiero po zasygnalizowaniu takiej możliwości przez osobę wykonującą zabieg medyczny lub członka personelu pomocniczego. Pacjenci nie mają wstępu do pomieszczeń przeznaczonych wyłącznie dla personelu Kliniki.
We wszystkich pomieszczeniach Kliniki obowiązuje zakaz palenia, spożywania napojów alkoholowych i innych środków odurzających. Klinika może odmówić udzielenia usług pacjentom znajdującym się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, nawet w przypadku z góry umówionej wizyty lub zabiegu. Sytuacja taka może zostać uznana przez Klinikę jako niezapowiedziana rezygnacja z wizyty lub zabiegu, ze wszelkimi wynikającymi z Regulaminu i przepisów prawa konsekwencjami.
Zabrania się wnoszenia na teren Kliniki broni, materiałów wybuchowych, łatwopalnych oraz innych materiałów lub przedmiotów niebezpiecznych.
Zabrania się wprowadzania na teren Kliniki zwierząt. Wszelkie uwagi dotyczące pracy Kliniki, jej personelu, jakości usług lub propozycji zmian w funkcjonowaniu na przyszłość, pacjenci mogą zgłaszać członkom personelu administracyjnego w formie ustnej, lub w formie pisemnej – w postaci skargi lub wniosku – składanego w recepcji Kliniki.
§ 2. Organizacja działania Kliniki
Przedmiotem działalności Kliniki są usługi medyczne i estetyczne oferowane z zakresu:
- dermatologii ogólnej
- medycyny estetycznej;
- chirurgii naczyniowej;
- dermatochirurgii
- dermatologi laserowej
- leczenie wypadania włosów;
- fizjoterapii;
- kosmetologii
Klinika zapewnia wykonywanie powyższych usług medycznych przez najwyższej klasy specjalistów oraz wyszkolony personel pomocniczy.
Klinika zapewnia wykonywanie powyższych usług medycznych w pomieszczeniach oraz przy wykorzystaniu sprzętu odpowiedniego do rodzaju wykonywanej działalności, spełniającego wszystkie stawiane przez przepisy prawa wymagania, w szczególności w zakresie warunków ogólnoprzestrzennych, sanitarnych i instalacyjnych.
Usługi medyczne są udzielane na terenie Kliniki przez personel medyczny, tj. lekarzy prowadzących indywidualną praktykę lekarską. Każdy z lekarzy posiada prawo do wykonywania zawodu lekarza w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 ze zm.), ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie wykonywanej działalności. Żaden z lekarzy przeprowadzających w Klinice zabiegi medyczne nie jest zawieszony w prawie do wykonywania zawodu, ograniczony w wykonywaniu określonych czynności medycznych, ani też pozbawiony prawa do wykonywania zawodu.
Usługi pomocnicze z zakresu usług medycznych wykonywane są przez personel pomocniczy w postaci pielęgniarek lub pielęgniarzy, posiadających prawo do wykonywania zawodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 174, poz. 1039 ze zm.) oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie wykonywanej działalności.
Usługi administracyjne wykonywane są przez wykwalifikowany personel administracyjny. Usługi administracyjne obejmują pozamedyczną obsługę pacjentów, niezbędną z uwagi na korzystanie przez pacjentów z usług medycznych, w tym umawianie terminów wizyt, przyjmowanie płatności, udzielanie pacjentom wszelkich niezbędnych, a dotyczących funkcjonowania Kliniki, informacji.
§ 3. Rejestracja oraz zasady dokonywania płatności
Rejestracja pacjentów oraz umawianie terminów wizyt należy do zadań personelu administracyjnego Kliniki. Pacjent może uzgodnić termin wizyty u lekarza lub termin zabiegu medycznego osobiście w siedzibie Kliniki, telefonicznie lub elektronicznie. Personel administracyjny ustala termin wizyty lub zabiegu według kolejności zgłaszania się pacjentów, w sposób dostosowany do kalendarza wizyt lub zabiegów, prowadzonego przez poszczególnych lekarzy oraz godzin pracy Kliniki. Pacjent powinien okazać na życzenie personelu administracyjnego swój dowód osobisty lub inny dokument umożliwiający potwierdzenie tożsamości.
Potwierdzenie planowanego terminu wykonania Usługi (odpowiednio Konsultacji lub Zabiegu) Pacjent może otrzymać telefonicznie, za pomocą wiadomości sms lub e-mail - wyłącznie na podany przez Pacjenta nr telefonu i/lub wskazany adres e-mail. Klinika nie udziela drogą telefoniczną innych niż wymienione powyżej informacji. W szczególności nie jest możliwe uzyskanie drogą telefoniczną potwierdzenia dokonania płatności, czy też jakichkolwiek innych informacji odnoszących się do stanu zdrowia pacjenta, wyników badań, zabiegów.
Zakres pytań zadawanych przez członka personelu administracyjnego powinien dotyczyć tylko obszaru pozwalającego na dokonanie rejestracji zdarzenia (imię i nazwisko, pesel, adres zamieszkania, nr telefonu pacjenta, adres poczty elektronicznej). Członek personelu administracyjnego powinien zwrócić szczególną uwagę na prawo pacjenta do prywatności i nierozpowszechniania informacji dotyczących jego stanu zdrowia, ewentualnej choroby i problemach, jakie są z nią związane. W szczególności obowiązek ten obejmuje odebranie od pacjenta informacji umożliwiających rejestrację, w tym danych osobowych, czy też informacji o umawianym zabiegu, w taki sposób, aby do minimum ograniczyć możliwość zapoznania się z tymi informacjami przez osoby do tego niepowołane.
Poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać od członka personelu administracyjnego kompletną informację o: zakresach świadczeń udzielanych w placówce, kolejce oczekujących na świadczenia, porach zapisywania się do lekarzy, wymaganych dokumentach koniecznych przy pierwszej wizycie u lekarza, zasadach udostępniania dokumentacji medycznej i innych informacji dotyczących pacjenta lub organizacji pracy Kliniki.
W sytuacji, gdy pacjent jest objęty leczeniem specjalistycznym oraz w sytuacji umawiania kolejnej wizyty, termin wizyty kontrolnej lub wizyty kolejnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Zapewnienie ciągłości leczenia należy bowiem do lekarza, a nie pracowników personelu administracyjnego, co wyklucza możliwość traktowania wymienionych pacjentów na równi z pacjentami zgłaszającymi się po raz pierwszy do Kliniki, którzy nie potrzebują natychmiastowej pomocy medycznej z zakresu specjalności Kliniki.
Na umówioną Konsultację lub Zabieg Pacjent zobowiązany jest przybyć do Kliniki co najmniej 10 minut przed wyznaczoną godziną Zabiegu i/lub Konsultacji, w celu odpowiedniego przygotowania się do planowanego Zabiegu i/lub dopełnienia niezbędnych formalności przed planowaną Konsultacją.
W przypadku spóźnienia się Pacjenta na Zabieg lub Konsultację, Klinice przysługuje prawo do skrócenia ww. Zabiegu lub Konsultacji o czas spóźnienia się Pacjenta. W przypadku jednak, gdyby spóźnienie Pacjenta przekroczyło 15 minut, Klinice przysługuje prawo do odmowy wykonania usługi.
Z powodu indywidualnego charakteru pracy lekarza i trudnym do przewidzenia dokładnym czasie trwania konsultacji lub zabiegu umówiony czas wizyty ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie. W związku z powyższym Klinika zastrzega sobie prawo do opóźnień w świadczonych usługach. Jednocześnie jednak Klinika oświadcza, iż dołoży wszelkich starań do wykonania świadczenia o ustalony czasie.
Pacjentowi przysługuje prawo do odwołania lub zmiany terminu Konsultacji i/lub zabiegu bez konsekwencji wskazanych w pkt 10 i 11 Regulaminu najpóźniej na 24 godziny przed planowanym terminem.
Odwołanie umówionego zabiegu 24 godziny lub później, przed terminem tego zabiegu powoduje zaliczenie wpłaconej przez pacjenta odwołującego zabieg kwoty, na poczet świadczenia usług medycznych, które Klinika była w gotowości mu świadczyć.
W przypadku wykupienia pakietu zabiegów nie istnieje możliwość zamiany wykupionych usług na inne, przeniesienia ich na inne osoby lub zwrotu gotówki. W przypadku nie odwołania umówionego zabiegu z pakietu 24 godziny lub później, przed terminem tego zabiegu powoduje przepadnięcie zabiegu bez możliwości wykonania go w innym terminie lub zwrotu zapłaconej kwoty.
Zakupione i opłacone z góry pakiety lub usługi są ważne bezterminowo, jednakże do czasu pozostawania danej usługi w ofercie Kliniki. Klinika gwarantuje dostępność wykupionej usługi minimum 6 miesięcy od daty zakupu. W przypadku wcześniejszej niż 6 miesięcy od daty zakupu likwidacji usługi, Klinika zwróci Pacjentowi kwotę za niewykorzystane usługi.
Płatność za wizytę i/lub zabieg medyczny dokonywana jest w formie przelewu bezgotówkowego na rachunek bankowy Kliniki, w formie gotówkowej lub kartą płatniczą w siedzibie Kliniki. Numer właściwego rachunku bankowego jest podawany pacjentowi przez lekarza lub przez członka personelu administracyjnego.
Płatność za wizytę lekarską dokonywana jest z góry według zasad określonych w pkt 11 powyżej.
W przypadku zabiegów, sposób płatności oraz ewentualne przyjmowanie przedpłat / zaliczek jest zależne od lekarza prowadzącego. Opłata za zabieg pobierana jest najpóźniej w dniu zabiegu.
Cennik za wizyty jest do wglądu u pracowników personelu administracyjnego Kliniki oraz na stronie internetowej Kliniki. Niektóre zawarte w nim ceny są cenami orientacyjnymi. Ostateczny koszt zabiegu jest ustalany podczas konsultacji.
§ 4. Prawa i obowiązki Pacjenta
1. Klinika zapewnia przestrzeganie zagwarantowanych ustawowo praw pacjenta jakie są przewidziane w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 ze zm.)
2. Mając na uwadze treść pkt 1 powyżej, Pacjentowi korzystającemu z Usług Kliniki przysługuje w szczególności prawo do:
- świadczenia Usług przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej;
- życzliwego traktowania przez personel Kliniki, poszanowania godności osobistej;
- poszanowania prywatności i zapewnienia intymności, zwłaszcza poprzez wykonywanie badań i Zabiegów w miejscu osłoniętym lub w miarę możliwości osobnym pomieszczeniu, w obecności tylko niezbędnego personelu medycznego;
- przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniach;
- ochrony i zachowania w tajemnicy wszystkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia, faktów medycznych, rozpoznania, rokowań i leczenia oraz wszelkich innych informacji natury osobistej, również w przypadku śmierci;
- wyrażenia zgody na informowanie wskazanych osób o swoim stanie zdrowia, chyba, że obowiązek udzielania informacji wynika z przepisów ustawowych;
- zachowania w tajemnicy informacji związanych z Pacjentem, a uzyskanych przez lekarza/pielęgniarkę w związku z wykonywaniem zawodu, a także pozostały personel Kliniki w związku ze świadczonymi na rzecz Pacjenta Usługami.
3. Korzystając z Usług Kliniki Pacjent ma obowiązek w szczególności:
- stosować się do obowiązujących w Klinice regulaminów organizacyjnych, regulaminów świadczenia Usług oraz innych wewnętrznych regulacji dotyczących zasad świadczenia Usług, które zostaną mu udostępnione w Placówce Kliniki lub które są dostępne dla Pacjentów za pośrednictwem strony internetowej Kliniki;
- posiadania ważnych dokumentów pozwalających na zidentyfikowanie tożsamości Pacjenta;
- przestrzegania zakazu wnoszenia i spożywania na terenie Placówek Kliniki napojów alkoholowych, środków odurzających, palenia wyrobów tytoniowych oraz innych substancji, które mogłyby zagrażać życiu lub zdrowiu Pacjenta, lub też powodować lub zwiększać ryzyko powikłań zarówno podczas jak i po Zabiegu;
- na czas trwania Zabiegu (Usługi) pozostawić swoje ubrania w miejscu do tego wyznaczonym w Placówce Kliniki, a przedmioty wartościowe i pieniądze zabrać ze sobą lub złożyć do depozytu pod rygorem braku odpowiedzialności Kliniki za rzeczy, przedmioty wartościowe i pieniądze pozostawione bez nadzoru; jednocześnie na czas wykonania Zabiegu (Usługi) Pacjent zobowiązany jest wyłączyć wszystkie urządzenia elektroniczne (w tym w szczególności telefon komórkowy);
- dbania o mienie Kliniki pod rygorem odpowiedzialności karnej i cywilnej za jego zniszczenie lub uszkodzenie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
- przestrzegania zaleceń personelu Kliniki;
- poszanowania godności i uprzejmego traktowania personelu Kliniki.
4. Pacjentowi przysługuje prawo wglądu do dokumentacji, w zakresie, w jakim dotyczy ona jego stanu zdrowia oraz świadczonych na rzecz Pacjenta Usług (tj. w zakresie, w jakim dokumentacja ta stanowi dokumentację medyczną w rozumieniu powszechnie obowiązujących przepisów prawa).
5. Klinika zobowiązana jest udostępnić dokumentację medyczną:
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez Pacjenta;
- innym podmiotom w sposób i na zasadach określonych przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
6. Udostępnienie dokumentacji medycznej Pacjenta nastąpić może w następujący sposób:
- poprzez wgląd do dokumentacji we właściwej Placówce Klinika;
- poprzez sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii; lub
- wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeśli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji;
- w postaci elektronicznej poprzez:
- przekazanie informatycznego nośnika danych z zapisaną kopią dokumentacji,
- dokonanie elektronicznej transmisji dokumentacji na wskazany przez pacjenta adres elektroniczny w pisemnym oświadczeniu złożonym osobiście w Klinice;
- przekazanie papierowych wydruków na żądanie uprawnionych podmiotów lub organów.
7. Pacjent może wybrać formę udostępnienia mu dokumentacji medycznej. Jeżeli Pacjent lub inna osoba działająca w jego imieniu wystąpi o sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii dokumentacji, Klinice przysługuje prawo do pobrania stosownej opłaty, zgodnie z treścią art. 28 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
8. W przypadku udostępniania dokumentacji prowadzonej elektronicznie w postaci papierowych wydruków, potwierdzenia za zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej dokonuje osoba upoważniona przez Klinika i opatruje swoim oznaczeniem.
9. Pacjentowi, którego prawa zostały w jakikolwiek sposób naruszone w związku z wykonywaniem na jego rzecz Usług przez Kliniki, przysługuje prawo do złożenia pisemnej lub ustnej skargi menadżerowi (kierownikowi lub dyrektorowi) danej Placówki Kliniki.
§ 5. Postanowienia końcowe
Odmowa stosowania się do postanowień niniejszego Regulaminu przez pacjenta może zostać potraktowana jako rezygnacja pacjenta z usług medycznych oferowanych przez Klinikę. W takiej sytuacji pacjent może zostać poproszony o opuszczenie terenu Kliniki.
Odmowa stosowania się do postanowień niniejszego Regulaminu przez członka personelu medycznego może zostać potraktowana jako poważne naruszenie zasad współpracy.
Odmowa stosowania się do postanowień niniejszego Regulaminu przez członka personelu pomocniczego lub administracyjnego może zostać potraktowana jako poważne naruszenie zasad współpracy lub podstawowych obowiązków pracowniczych.
Klinika zastrzega sobie prawo do dokonywania modyfikacji postanowień niniejszego Regulaminu, z zastrzeżeniem, iż wprowadzone zmiany nie będą naruszały praw już nabytych przez Pacjentów Kliniki przed wejściem w życie zmian niniejszego Regulaminu.
Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 01.06.2017.